Tie Solution GmbH-logo
  • Log ind
Tie Solution, producent af slips, tørklæder og sjaler til messer og modebranchen
Tie Solution GmbH-logo

Almindelige forretningsbetingelser pr. 01.09.2023

Salgs- og leveringsbetingelser for Tie Solution GmbH

§ 1 Anvendelse

(1) Alle leverancer, ydelser og tilbud fra Tie Solution GmbH (herefter kaldet "sælger") sker udelukkende i henhold til disse generelle leveringsbetingelser (kaldet AGB). Disse er en del af alle kontrakter, som sælger indgår med sine kontrahenter (herefter også kaldet "kunden") om de leverancer eller ydelser, som sælger tilbyder. De gælder også for alle fremtidige leverancer, ydelser eller tilbud til kunden, selvom de ikke er aftalt særskilt igen.

(2) Køberens eller tredjeparts forretningsbetingelser finder ingen anvendelse, selvom sælgeren ikke specifikt modsætter sig deres gyldighed i det konkrete tilfælde. Selvom sælgeren henviser til et brev, der indeholder køberens eller en tredjeparts forretningsbetingelser eller henviser til sådanne, udgør dette ikke en accept af gyldigheden af ​​disse forretningsbetingelser.

§ 2 Tilbud og indgåelse af kontrakt

(1) Alle tilbud fra sælger er uforbindende og uforpligtende, medmindre de udtrykkeligt er markeret som bindende eller indeholder en bestemt acceptfrist. Sælger kan acceptere ordrer inden for 2 uger efter modtagelse fra køberen.

(2) Den skriftlige købsaftale, herunder disse generelle leveringsbetingelser, er alene afgørende for retsforholdet mellem sælger og køber. Denne aftale indeholder alle aftaler mellem parterne vedrørende genstanden for aftalen. Mundtlige løfter fra sælgeren inden indgåelsen af denne aftale er juridisk uforbindende, og mundtlige aftaler mellem parterne erstattes af den skriftlige aftale, medmindre det udtrykkeligt fremgår af dem, at de fortsat er bindende.

(3) Ændringer og tilføjelser til de indgåede aftaler, herunder disse generelle leveringsbetingelser, kræver skriftlig form for at være gyldige. Med undtagelse af direktører eller prokurister er sælgerens medarbejdere ikke bemyndiget til at indgå mundtlige aftaler, der afviger herfra. For at overholde skriftlig form er det tilstrækkeligt med telekommunikativ transmission, især via fax eller e-mail, såfremt en kopi af den underskrevne erklæring overføres.

(4) Oplysninger fra sælger om genstanden for levering eller ydelse (f.eks. vægt, mål, brugsværdi, belastningsevne, tolerancer og tekniske data) samt vores præsentationer af samme (f.eks. tegninger og illustrationer) er kun omtrentlige, medmindre anvendeligheden til det kontraktligt tilsigtede formål kræver nøjagtig overensstemmelse. De udgør ikke garanterede egenskaber, men beskrivelser eller betegnelser for levering eller ydelse. Handelsmæssige afvigelser og afvigelser, der skyldes lovgivningsmæssige krav eller tekniske forbedringer, er tilladt, så længe de ikke påvirker anvendeligheden til det kontraktligt tilsigtede formål.

(5) Sælgeren forbeholder sig ejendomsretten eller ophavsretten til alle tilbud og estimater, samt tegninger, illustrationer, beregninger, brochurer, kataloger, modeller og andre dokumenter og hjælpemidler, der stilles til rådighed for kunden. Kunden må ikke gøre disse genstande tilgængelige for tredjeparter, hverken som sådan eller indholdsmæssigt, uden udtrykkelig tilladelse fra sælgeren, bruge dem selv eller gennem tredjeparter eller reproducere dem. På sælgerens anmodning skal kunden returnere disse genstande fuldstændigt til sælgeren og eventuelt ødelægge kopier, hvis de ikke længere er nødvendige for den normale forretningsgang eller hvis forhandlinger ikke fører til indgåelse af en kontrakt. Undtaget herfra er lagring af elektronisk stillede data til almindelig databeskyttelse.

§ 3 Priser og betaling

(1) Priserne gælder for omfanget af ydelser og levering, der er angivet i ordrebekræftelserne. Yderligere eller særlige ydelser faktureres separat. Priserne er angivet i EURO fra leveringslageret, eksklusive emballage, lovpligtig moms, told og afgifter samt andre offentlige afgifter ved eksportleverancer.

(2) Hvis de aftalte priser er baseret på sælgerens prisliste, og leveringen skal ske mere end fire måneder efter aftalens indgåelse, gælder sælgerens gældende prisliste ved levering (fratrukket en aftalt procentvis eller fast rabat).

(3) Fakturabeløb skal betales uden nogen fradrag inden for ti dage, medmindre der er aftalt noget andet skriftligt. Betalingsdatoen er afgørende for modtagelsen hos sælgeren. Betaling med check er ikke tilladt, medmindre det er aftalt særskilt i det enkelte tilfælde. Særlige specialfremstillede, forædlede eller mærkede produkter kræver en A-konto betaling på 60%, resten skal betales inden for ti dage efter modtagelse af varen uden kontantrabat. Særlige tilbud og/eller lagervarer skal betales kontant inden for ti dage. Hvis køberen ikke betaler ved forfaldstidspunktet, påløber der renter på de udestående beløb fra forfaldsdagen med 9 % p.a.; gældende fordring af højere renter og yderligere skader i tilfælde af forsinkelse forbliver upåvirket.

(3a) Ved nye kunder forbeholder sælgeren sig ret til at levere mod efterkrav eller forudbetaling, indtil fungerende forretningsforbindelser er fastlagt.

(4) Modregning i krav fra kunden eller tilbageholdelse af betalinger på grund af sådanne krav er kun tilladt, i det omfang kravene ikke er bestridt eller retligt fastslået.

(5) Sælgeren er berettiget til kun at udføre eller levere udestående leverancer eller ydelser mod forudbetaling eller sikkerhedsstillelse, hvis der efter aftalens indgåelse bliver bekendt med omstændigheder, der væsentligt mindsker køberens kreditværdighed og truer betalingen af sælgerens åbne krav fra den pågældende kontrakt (herunder fra andre enkeltordrer, hvor den samme rammeaftale gælder).

 

§ 4 Levering, leveringstid og returnering

(1) Leverancer foretages fra fabrikken.

(2) Leverings- og ydelsesfrister og -datoer, som sælgeren har stillet i udsigt, gælder altid kun omtrentligt, medmindre der udtrykkeligt er aftalt en fast frist eller dato. Medmindre der foreligger særlige omstændigheder, anses en frist på 18 dage som rimelig. Hvis forsendelse er aftalt, henviser leveringsfrister og -datoer til tidspunktet for overgivelse til speditøren, fragtføreren eller en anden tredjepart, der er ansvarlig for transporten.

(3) Sælgeren kan - uden at det berører hans rettigheder som følge af køberens forsinkelse - kræve, at køberen forlænger leverings- og præstationsfristerne eller udskyder leverings- og præstationstidspunkterne med den periode, hvor køberen ikke opfylder sine kontraktlige forpligtelser over for sælgeren.

(4) Sælgeren er ikke ansvarlig for leveringsvanskeligheder eller forsinkelser i leveringen, i det omfang de skyldes force majeure eller andre begivenheder, der ikke var forudsigelige på tidspunktet for aftalens indgåelse (f.eks. driftsforstyrrelser af enhver art, vanskeligheder med materiale- eller energiforsyning, transportforsinkelser, strejker, lovligt lockout, mangel på arbejdskraft, energi eller råvarer, vanskeligheder med at opnå nødvendige myndighedsgodkendelser, myndighedsforanstaltninger eller manglende, ukorrekte eller forsinkede leverancer fra leverandører), som sælgeren ikke er ansvarlig for. Hvis sådanne begivenheder væsentligt vanskeliggør eller umuliggør levering eller præstation fra sælgerens side, og hindringen ikke kun er af midlertidig varighed, er sælgeren berettiget til at træde tilbage fra aftalen. Ved midlertidige hindringer forlænges leverings- eller præstationsfristerne eller flyttes leverings- eller præstationstidspunkterne med den periode, hindringen varer, plus en passende opstartsperiode. Hvis køberen på grund af forsinkelsen ikke kan forventes at modtage levering eller præstationen, kan han træde tilbage fra aftalen ved at afgive en skriftlig erklæring til sælgeren.

(5) Sælgeren har kun ret til delleverancer, hvis

• delleverancen kan anvendes af køberen i henhold til kontraktens formål,

• leveringen af resten af den bestilte vare er sikret, og

• dette ikke medfører væsentlig ekstra arbejde eller ekstra omkostninger for køberen (medmindre sælgeren erklærer sig villig til at påtage sig disse omkostninger).

(6) Hvis sælgeren er forsinket med en levering eller ydelse, eller hvis en levering eller ydelse af en hvilken som helst årsag er umulig for ham, er sælgerens erstatningsansvar begrænset i henhold til § 8 i disse generelle leveringsbetingelser (kaldet AGB).

(7) Ved individuel fremstilling er en mere-/mindrelevering på +/- 10% tilladt, da det er uundgåeligt af tekniske årsager.

(8) Individuelt fremstillet vare kan generelt ikke returneres.

(9) Bestilte prøver faktureres til enkeltprisen plus forsendelsesomkostninger.

(10) Ved aftalt returnering eller ombytning af lagervarer udstedes der som sædvanligt en kreditnota svarende til vareværdien minus 25% håndteringsomkostninger. Forsendelsesomkostninger krediteres ikke. Vi modtager generelt ikke pakker, der sendes uden porto. Bemærk venligst, at eventuelle farveværdier angivet af os efter Pantone kun er vejledende, og afvigelser udgør ikke grund til returnering af varen.

(11) For den første udkast (designs) af vores artikler opkræver vi et fast beløb mellem 50,- og maksimalt 200,- € pr. design, baseret på den påkrævede indsats. For yderligere ændringer af dette udkast opkræver vi også efter indsats. Disse omkostninger refunderes delvist eller fuldt ud i tilfælde af en ordreafgivelse.

(12) Omkostningerne til prøvetryk vises i tilbuddet afhængigt af indsatsen og produktionsmetoden.

§ 5 Erfüllungsort, forsendelse, emballage, overgang af risiko, accept

(1) Erfüllungsort for alle forpligtelser i henhold til kontraktforholdet er D-35578 Wetzlar, medmindre andet er bestemt.

(2) Forsendelsesmetoden og emballagen er under sælgerens rimelige skøn. Omkostningerne ved emballagen pålægges sælgeren, medmindre andet er aftalt. Fragtomkostningerne pålægges ordregiveren.

(3) Risikoen overgår senest ved overgivelsen af leveringsgenstanden (hvor begyndelsen af lastningsprocessen er afgørende) til speditøren, fragtføreren eller en anden tredjepart, der er udpeget til at udføre forsendelsen, til kunden. Dette gælder også, hvis der foretages delleverancer eller hvis sælgeren har påtaget sig andre ydelser (f.eks. forsendelse). Hvis forsendelsen eller overgivelsen forsinkes på grund af en omstændighed, som skyldes kunden, overgår risikoen til kunden fra den dag, hvor leveringsgenstanden er klar til forsendelse, og sælgeren har meddelt dette til kunden.

(4) Lageromkostninger efter risikoovergang påhviler kunden. Hvis sælgeren opbevarer varerne, udgør lageromkostningerne 0,25% af fakturabeløbet for de opbevarede leverancer pr. uge. Gørelse og dokumentation af yderligere eller lavere lageromkostninger forbeholdes.

(5) Forsendelsen forsikres af sælgeren kun efter udtrykkelig anmodning fra kunden og på dennes regning mod tyveri, brud, transport-, brand- og vandskader eller andre forsikringsbare risici.

§ 6 Garanti, materielle mangler

(1) Garantiperioden er et år fra leveringsdatoen. Denne periode gælder ikke for erstatningskrav fra kunden som følge af skade på liv, krop eller helbred eller som følge af forsætlig eller groft uagtsom misligholdelse fra sælgeren eller dennes medhjælpere, som forældes i henhold til lovgivningen.

(2) De leverede genstande skal straks efter levering undersøges omhyggeligt af køberen eller den af ham udpegede tredjepart. Undersøgelses- og reklamationspligten omfatter især, at den leverede vare er identisk med den bestilte vare inden for de handelsmæssige tolerancer med hensyn til art, kvalitet, mål, pasform, farve og antal. Dette skal om nødvendigt sikres ved stikprøver.

(3) De leverede genstande anses for godkendt af køber med hensyn til åbenlyse mangler eller andre mangler, der ville have været synlige ved en øjeblikkelig og omhyggelig undersøgelse, medmindre sælgeren modtager en skriftlig reklamation inden for syv arbejdsdage efter levering. Med hensyn til andre mangler anses leveringsgenstandene for godkendt af køberen, medmindre reklamationen når sælgeren inden for syv arbejdsdage efter tidspunktet, hvor manglen blev opdaget; hvis manglen allerede var synlig for køberen ved normal brug på et tidligere tidspunkt, er denne tidligere tidspunkt dog afgørende for starten af reklamationsfristen. På sælgerens anmodning skal en reklameret leveringsgenstand returneres til sælgeren uden fragtomkostninger. Ved berettiget reklamation afholder sælgeren omkostningerne ved den billigste forsendelsesmetode; dette gælder ikke, hvis omkostningerne stiger, fordi leveringsgenstanden befinder sig et andet sted end det tilsigtede brugssted.

(4) Ved mangler ved de leverede genstande er sælgeren forpligtet og berettiget til at foretage reparation eller erstatningslevering efter eget valg inden for en rimelig frist. Hvis reparation eller erstatningslevering mislykkes på grund af umulighed, uacceptabilitet, afvisning eller urimelig forsinkelse, kan køberen træde tilbage fra aftalen eller reducere købsprisen passende.

(5) Hvis en mangel skyldes sælgerens forsømmelse, kan køberen under de betingelser, der er fastsat i § 8, kræve erstatning.

(6) Garantien bortfalder, hvis køberen ændrer leveringsgenstanden uden sælgerens samtykke eller får den ændret af tredjepart, og dette gør det umuligt eller urimeligt at udbedre manglerne. I alle tilfælde skal køberen bære de ekstra omkostninger ved udbedringen som følge af ændringen.

(7) Levering af brugte genstande, der er aftalt individuelt med køberen, sker uden nogen form for garanti for materielle mangler.

§ 7 Beskyttelse af rettigheder

(1) Så vidt kunden angiver retningslinjer for brugen af designelementer, der er underlagt tredjeparts erhvervsrettigheder eller ophavsrettigheder (f.eks. logoer), er kunden alene ansvarlig for eventuelle krav fra tredjeparter som følge heraf.

(2) Hver kontraktspart vil straks skriftligt underrette den anden kontraktspart, hvis der fremsættes krav mod dem for overtrædelse af sådanne rettigheder.

(3) Hvis sælgeren bliver gjort ansvarlig af tredjepart for overtrædelse af industrielle rettigheder eller ophavsrettigheder som følge af krav i henhold til stk. 1, er køberen forpligtet til at friholde sælgeren for alle omkostninger, der er nødvendige for at forsvare kravene. Sælgeren kan kræve en passende forskudsbetaling fra køberen til dette formål. På anmodning fra sælgeren er køberen forpligtet til at deltage i en retssag på sælgerens side og støtte denne bedst muligt.

(4) Sælgeren kan kræve fremlæggelse af dokumentation for retten til at bruge designelementer i henhold til stk. 1.

§ 8 Erstatningsansvar på grund af uagtsomhed

(1) Sælgerens erstatningsansvar, uanset retsgrundlag, især på grund af umulighed, forsinkelse, mangelfuld eller forkert levering, kontraktbrud, overtrædelse af forpligtelser ved kontraktforhandlinger og ulovlig handling, er begrænset i henhold til § 8, så vidt der i hvert tilfælde er tale om uagtsomhed.

(2) Sælgeren er ikke ansvarlig i tilfælde af simpel uagtsomhed fra sine organer, lovlige repræsentanter, ansatte eller andre medhjælpere, medmindre det drejer sig om en overtrædelse af væsentlige kontraktlige forpligtelser. Væsentlige kontraktlige forpligtelser omfatter forpligtelsen til rettidig levering af leveringsgenstanden, dens frihed for juridiske mangler samt sådanne materielle mangler, der væsentligt påvirker dens brugbarhed, samt rådgivnings-, beskyttelses- og omsorgsforpligtelser, der skal muliggøre den kontraktmæssige brug af leveringsgenstanden for ordregiveren eller beskyttelsen af liv eller helbred for ordregiverens personale eller beskyttelsen af dets ejendom mod betydelige skader.

(3) Så vidt sælgeren i henhold til § 8 (2) er erstatningsansvarlig i princippet, er dette ansvar begrænset til skader, som sælgeren ved kontraktindgåelsen har forudset som en mulig følge af en kontraktbrud eller som han ved anvendelse af almindelig omhu burde have forudset. Indirekte skader og følgeskader, som er en følge af mangler ved leverancen, er desuden kun erstatningsberettigede, i det omfang sådanne skader er typiske ved den tilsigtede brug af leverancen.

(4) I tilfælde af erstatningsansvar for simpel uagtsomhed er sælgerens erstatningspligt for materielle skader og deraf følgende økonomiske tab begrænset til et beløb svarende til 25 % af ordreværdien. Denne ansvarsbegrænsning gælder ikke, hvis køberen angiver en højere værdi af mulige økonomiske tab ved ordreafgivelse og rettidigt før produktionens start.

(5) De ovenstående ansvarsfraskrivelser og -begrænsninger gælder i samme omfang til fordel for sælgerens organer, lovlige repræsentanter, ansatte og andre medhjælpere.

(6) Såfremt sælgeren giver tekniske oplysninger eller yder rådgivning, og disse oplysninger eller rådgivning ikke er en del af den ydelse, som sælgeren er forpligtet til at levere i henhold til kontrakten, sker dette uden vederlag og med udelukkelse af enhver form for ansvar.

(7) Begrænsningerne i § 8 gælder ikke for sælgerens og hans lovlige repræsentanter, ansatte eller andre medhjælpere ansvar for forsætlig og groft uagtsom opførsel, for garanterede egenskaber, for skade på liv, legeme eller helbred eller i henhold til produktansvarsloven.

§ 9 Ejendomsforbehold

(1) Leveret vare forbliver sælgerens ejendom indtil fuld betaling af købesummen, men køberen har ret til at videresælge inden for rammerne af sin forretningsvirksomhed.

(2) Enhver pantsætning eller overdragelse af ejendomsretten til tredjepart til fordel for tredjepart er udelukket uden sælgerens samtykke før ejendomsovergangen. Tredjemands beslaglæggelse af varen skal straks anmeldes.

§ 10 Afsluttende bestemmelser

(1) Hvis køberen er en erhvervsdrivende, en juridisk person under offentlig ret eller en offentligretlig særformue, eller hvis køberen ikke har almindelig værneting i Forbundsrepublikken Tyskland, er værneting for alle eventuelle tvister mellem sælgeren og køberen efter sælgerens valg D-35578 Wetzlar. Dog er værneting udelukkende D-35578 Wetzlar for søgsmål mod sælgeren i disse tilfælde. Ufravigelige lovbestemmelser om eksklusive værneting berøres ikke af denne bestemmelse.

(2) Forholdet mellem sælgeren og kunden er udelukkende underlagt loven i Forbundsrepublikken Tyskland. De Forenede Nationers konvention om internationale købsaftaler af 11. april 1980 (CISG) finder ikke anvendelse.

(3) Hvis kontrakten eller disse generelle leveringsbetingelser (kaldet AGB) indeholder reguleringshuller, skal de retligt gyldige bestemmelser, som parterne ville have aftalt i henhold til kontraktens økonomiske mål og formålet med disse generelle leveringsbetingelser, gælde for udfyldning af disse huller, hvis de havde kendt til reguleringshullet.

Bemærkninger:

Bestilleren er opmærksom på, at sælgeren gemmer data fra kontraktforholdet i henhold til § 28 i den føderale databeskyttelseslov med henblik på databehandling og forbeholder sig retten til at videregive dataene til tredjeparter (f.eks. forsikringsselskaber), i det omfang det er nødvendigt for at opfylde kontrakten.

Bestillere, der markedsfører tekstilprodukter i Den Europæiske Union, er lovligt forpligtet til permanent, letlæselig, synlig og tilgængelig mærkning i overensstemmelse med de lovmæssige krav, især med de angivne betegnelser på tysk.

Tyskland (+49) 6441 982 08 48 
Østrig (+43) 720 880 223 
Schweiz (+41) 435 081 498 

sales@tiesolution.com